Sunday, May 31, 2009

The Party @ Atuk Tam's Abode!

Bila : 2 Mei 2009

Sudah lama saya menyimpan niat untuk mengadakan party harijadi Iman di kampung. Saya selalu terfikir, beruntungnya anak-anak di bandar, mudah mendapat hiburan. Shopping mall perkara biasa, giant atau tesco sekurang-kurangnya seminggu sekali, jemputan party harijadi tak putus-putus tak termasuk party di taska atau sekolah. Bila ke party anak rakan-rakan, saya bahagia melihat Iman gembira dan teringin membahagiakan anak-anak di kampong seperti apa yang Iman dapat rasa di sini. Mungkin saya silap, mungkin anak-anak di kampong sekarang juga beruntung. Iyalah, kehidupan sekarang jauh lebih baik dari dulu.

Saya masih ingat jemputan party harijadi pertama yang saya terima, saya berumur 11 tahun ketika itu. Dari Rafidah, kenalan sepasukan bola jarring mewakili Senggarang. Saya datang dengan berbaju kurung merah, corak bunga besar-besar. Saya juga masih ingat, akibat kalah dalam satu permainan, saya dipaksa menari dengan sepupu lelaki Rafidah. Oh, sungguh malu. Tapi kenangan itu lekat dalam hati.

Apabila perancangan sambutan harijadi Iman di PD dibatalkan, saya segera menelefon kakak di kampung dan merancang party Iman di rumah Atuk Tam!. Pesan saya kepada kakak, jemput makcik pakcik dan semua anak-anak sepupu di kampung. Macam-macam yang saya rancang, tapi itulah… tak semua menjadi. Anak sepupu saya ramai yang tidak dapat datang dan walaupun party ini tanpa clown, tanpa snow mousse (ini tunggu entry lain), tanpa sand art sticky paper, tanpa pinata, tapi saya gembira. Saya bahagia melihat makcik makcik saya berkumpul. Saya suka melihat anak-anak menjamah kek. Saya juga gembira anak-anak buah saya yang lain having a good time! Yang paling penting, birthday boy enjoy!

Menu :
• Mak Nab’s signature : Mee Bandung
• Mak Long’s speciality: Dalca Daging Pipi with Roti Apang
• Steamed Mini Cuppies : resepi Mak Nab, decorate with peanut butter and m&m choc milk (Abah’s suggestion sebab tak sempat nak buat buttercream)
• Curry puff : Inti by Mak Lily, dough by Mak Nab, gotong royong with Mak Ani, Kak Zatil and Kak Ija
• Ayam goreng berempah : resepi Mak Miah
• Chicken cocktail sausages sauté with parsley: Mummy’s recipe sbb tak dapat cari dill.
• Refreshing Sarsi: by Mak Nab and gotong royong Abg Epen n Meerul
• Decorations : Lead by Kak Ika, ballons were tiup by everybody manually, yes… pakai mulut!
• Game: Kerosi Beracun (as sebutan Abg Adip) by Abg Epen. Hadiah by Abah



Preparation of the mini cuppies..eh, mana gambar pintal karipap?.



haaapy birthday to Iman...bloww... and Mak Wa helping Iman cutting the cake.


his idola.. Abg Apik


Iman and Tina and Mummy


having fun with the kids


kerosi beracun, Iman pun main!


Iman giving gift to Nenek2.... oh I love this pics!

4 comments:

Kopi Suam said...

wahh bestkan....tomeii la iman ni..makin beso makin tomei le pulak..

PerantauSepi1306 said...

yeah u were like me years ago when i had to throw up three parties at three different places coz i want my son to feels the happines and joy of having him in this world with me :D

and so cute la anak hang, bila nak mai bersepah kat umah ai lagi nie ;D

The Me said...

sungguh la best nampaknya.. i like!!!

hanny said...

rafidah md nor ker?..kenal rasanya..