Thursday, June 17, 2010

Bukan jalan-jalan, Ziarah Pok Sop, Temasek (lagi)


When : 5 Jun 2010
Where : National University Hospital, Orchard Rd, Zam Zam Arab St, Masjid Sultan
Who : Wak Setam, Pak Dik, Kak Nyah, Kakak

4/5/2010 Kakak called from kampong. Ringkas bunyinya : Dik, Pok Sop accident kat tempat kerja dia. Banyak yang saya tanya, mungkin soalan saya juga penuh celaru dia hanya menjawab : Tak tahu, yang tahu hanya tulang belakang mungkin problem. Petang ni kitorang nak ke JB, esok ikut Mak Mah masuk Singapore. Saya lantas menelefon Pak Dik, kompem ptg ini terus balik kampong. Saya call kakak semula, tukar plan. Tunggu kami.

Weekend itu sebenarnya kami banyak rancangan. Pak Dik sudah tempah Tun* Hotel Damansara satu malam. Cadangnya nak nonton Shrek bersama Iman, makan-makan lalu balik ke hotel. Esoknya jalan ke ikea, the curve dan lihat-lihat showhouse. Oh. Tun* itu dirasmikan pada 2/6. Pak Dik mahu rasmikan juga, tambahan harganya Cuma RM0.00 semalam. Kamu kenal Pak Dik bukan.

Iman kami tinggal di KL, ini kes kecemasan, malah dia baru baik demam. Tidak mahu anak gebus itu penat nanti kami ke sana kemari. Dalam perjalanan pulang ke Batu Pahat, saya cakap pada Pak Dik : Maaflah plan hujung minggu awak terpaksa dibatalkan. (ya, sudah lama dia merancang, ada rezeki nak dikongsi). Dia menjawab : Keluarga lebih penting, ini diwaktu sukar, kita kena bantu. Hati saya lega.

Sabtu pagi kami masuk Singapur. Ini 1st time Pak Dik memandu di negara itu. Tambak jam, ramai betul yang nak ke Sentosa. Sampai di hospital terus ke wad 51. Pok Sop tersenyum saja. Terus sibuk mahu bangun. Kamu harus tahu, anak lelaki Wak Setam memang begitu, tidah ubah seperti bapaknya, mahu tunjuk yang ok ok saja. Dia baru keluar OT pukul 3 pagi tadi, pembedahan tulang belakang!! Apa yang dibuat pada tulang belakangnya pun dia tidak tahu tapi sibuk mahu tunjuk dia tidak apa-apa.

Kamu perlu tahu, abang saya ini kerja pemandu kren. Ya kren yang kamu nampak di tapak binaan, tinggi. Ngeri bukan. Baru raya lepas dia brag bagaimana perkiraan kekuatan struktur dan beban ditentukan, kecanggihan flight yang berupa macam helicopter, semua computerized. Kren nya (tidak saya ketahui pada ketinggian mana) jatuh akibat terlebih beban, termasuk pula ke dalam lubang berhampiran sedalam 12m. Ya, dia ada dalam kren itu. Bayangkan!.

Saya sangka dia patah riuk, calar balar tapi Alhamdulillah dia ok. Tak ada scratch pun pada kulit, selain vertebra L1,L2,L3 yang tergalih sedikit, tiada tulang lain yang patah. Tiada. Malah vertabra ini tidak retak atau patah (burst fracture). Maka tiada kesan kepada spinal cord. (Ini yang saya takutkan). Doktor menerangkan, 4 batang skru dipasang diantara L1 hingga L3 bagi mempastikan vertabra ini kekal pada kedudukannya. Mungkin sebab dia lelaki dewasa (tua) pain killer dihentikan selepas pembedahan. Jika tidak tahan sakit, tekan button morphine untuk dos kecil. Dulu saya c-sec seingatnya hingga 2 hari masih tidak rasa apa-apa. Eiii ngeri!.

Lama juga kami di hospital itu, sempat saya dan Pak Dik lari ke City Hall naik MRT utk tukar SDG. Seksanya Jalan tidak berduit, nak beli magazine pon duit tak cukup hahahhaa. Pukul 5 lebih kami gerak balik. Semasa bersalam, saya lihat air mata Pok Sop menitis juga. Ah.. sekeras-keras mana orangnya, kalau bab-bab begini memang sayu.

Oleh kerana lega dia tidak seteruk yang kami sangka, maka tidaklah rasa bersalah jika kami singgah Jalan-jalan. Hehehe yang lain setuju lalu kami terus ke Arab St. Hajat ingin makan martabak dan nasi baryani. Tanpa peta, apatah lagi GPS, Pak Dik redah saja. Lalulah di kesibukan Orchard Rd dan Bugis. *kagum*. Terpusing-pusing mencari parking lalu dapat pula yang dekat dengan Rest Zam Zam. Rezeki. Suka saya melihat kakak2 dan Wak Setam berselera makan. Lepas makan dan tapau utk yang di rumah, kami, lihat-lihat kain, berkenan pula. Baju raya-settle! Singgah pula solat Maghrib di Masjid Sultan.

Lalu mencari Beach Rd untuk sup tulang merah. Perut masih kenyang lalu kami tapau saja. 22 batang kesemuanya. Hahaha. Dari city centre memang tiada sign bord untuk ke Woodland. Redah lagi, main agak-agak saja arah berdasarkan ilmu geography yang ada.

Berehat sekejap di rumah Kak Nyah lalu perjalanan disambung ke Batu Pahat. Kesian Pak Dik, penat dia. hehhe contoh menantu mithali gitu. Ahaks!

Tu lah, dah lama tak pergi Sg, bila pergi kerap pula.

*Nama-nama yang disebutkan adalah panggilan dalam keluarga (kecuali Wak Setam), go figure.
*entry tidak bergambar kerana menghormati pesakit, ye la, kan nak menziarah orang sakit, tak kan sibuk nak posing pula, mau kena jelingan Wak Setam!

3 comments:

Kopi Suam said...

wah bagus lah pak dik....untung wak setam dapat menantu cam pak dik...hehe heheh sejuk le hati adik ada laki cam pak dik kan...bravo..

Tukang Campak said...

Hail Pak dik !! What a considerate hubby & BIL & SonIL.

Pok Sop yg bravo (but gentle@heart)hasil genetic Wak Setam. Alhamdulillah he survived the fall.

Tapi dlm kepala aku still t'bayang2. 22 BATANG..that's TWENTY TWO damn pieces hokeh hahaha

ikan said...

Friends, hail to our hubby, i believe semua hubby pun akan buat benda yang sama...hehehe, tepuk, tepuk, tepuk(tangan).

bayangkan kami makan 22 batang itew..hahahah, mlm2 buta makan, breakfast makan, lunch pun ada lagi!!!!