Wednesday, December 3, 2008

Ayat-ayat Cinta

Under normal circumstance, I seldom read Malay novel. The love stories are usually too good to be true or the hero is overacting, hopeless romantic kind of guy which I found, maaf ya, really daunting. There are of course some which are different like Dedaun Hijau Di Angin Lalu by Manaf Hamzah which I read when I was 14 and can still vividly remember the story line. I read it in one night under the gleam of a corridor light of my dormitory. That was what you have to pay for potong line for I really can’t wait my turn. I cried reading it, several times.


Back to Ayat-ayat Cinta, why I read this novel?. TV3 aired Ayat-ayat Cinta the movie last Raya and friends been talking louder about it since then. I haven’t read the book and I missed the movie. I was like, zero knowledge on something big, something of what people been talking and discussing. It hits me hard when out of nothing Chenta ask me ‘Have you read the book? No?’.

Don’t worries, I wont spoil you with the synopsis, (ke semua org dah baca?).

AAC is not an ordinary love/romantic novel. Written by Habiburrahman El Shirazy, a novelist from Indonesia, and as well as a scholar from Al Azhar University, Cairo, Ayat-ayat Cinta is a romantic Islamic novel. For some reason I couldn’t understand myself, I didn’t google ‘AAC book review’ like what I usually did before reading/buying. And for that I’m really grateful, as the beauty of this novel is found and grown on every page I read.

at the very 2nd last page...

And given the story’s central theme is on love, you don’t really get much of that until you read half of the book. Be patience as despite Habiburrahman did a good job in describing Cairo and introducing the characters, the early part is (to me) rather dragging.

This novel somehow touches my heart deeply, inspires and allows me to sit and think about my own story of love. What kind of love do we glorify most? Honor most? How far do we stand to the test? The main characters have to make their call and sacrifice. Love hurts, doesn’t it from time to time.

Ah, love…

desir pasir di padang tandus
segersang pemikiran hati
terkisah ku di antara
cinta yang rumit
bila keyakinanku datang
kasih bukan sekadar cinta
pengorbanan cinta yang agung
ku pertaruhkan
maafkan bila ku tak sempurna
cinta ini tak mungkin ku cegah
ayat-ayat cinta bercerita
cintaku padamu
bila bahagia mulai menyentuh
seakan ku bisa hidup lebih lama
namun harus ku tinggalkan cinta
ketika ku bersujud
ketika ku bersujud
Ayat-Ayat Cinta – Melly/Rossa

To those who are in love please spare your time to read this novel. It explicates guidelines in relationship in a way that you don’t even realize it.

"Biar cinta itu halal dan diberkati. Biar cinta itu kekal dari dunia hingga akhirat."


p/s I did watch the movie, they attempts to tackle various issues, and while it goes for that, it holds back, leave some significant scenes, hence not being able to deliver its punches to the full. I guarantee you; the novel is 10 times better than the movie.


16 comments:

Tukang Campak said...

Aku adalah org yg belum dilanda badai AAC walopon Hanis dh hafal lagu dia hehe. Last weekend, while buying the usual stacks of mags, mamak tu racun soh aku beli, ckp laris gila2, tiba2 kakak Q blakang aku support baik punya...ini suda hebat..

BTW, deaun hijau di angin lalu rocks. I was 14 as well, baca masa on-guard duty, musim org minyak. Meleleh siot..

I will, someday I will...

Ayu Mohamad said...

Dd.. aku sedang dilamun AAC.. balik keje je tak menyempat2 nak baca.. tak bawak ofis.. tapi arini aku takleh tahan hahaha aku bawak jugak ke ofis.. seminit aku baca pastu tutup hahahaha
bila abis satu keje aku buat aku baca seminit
nak baca lelama mana bleh kannnn :P

Ayu Mohamad said...

but I watched the movie b4 i read the book and I found that the book is much much much more better than the movie.

Anonymous said...

DD,

Sy suka AAC ni..dan saya jugak suka baca karya Kang Abik (Habiburrahman). Try baca Di Atas Sejadah Cinta. Best... Kalau dlm AAC, dia cerita pasal Fahri yg alim, dalam Di Atas Sejadah Cinta pulak cerita pasal interprenuer Islam, mcmmana Azam ni struggle 9 tahun kat Azhar semata2 nak sara adik2 dia kat Indon dgn jual bakso. Ada 2 episode...

Kopi Suam said...

aku dah lama khatam..now buku aku ada kat opismate...peram buat belacan kot....

kau patut sambung dengan ketika cinta bertasbih and also dalam mihrab cinta..aku ada dua2 buku tu..mau pinjam...calling2 laaa ok

Anonymous said...

hi didi....pijah sini long time no see. yalaah we all semua fans of the book ayat2 cinta. the movie I dun like. teringat te gok cd yusmi bawak kat rumah ini dulu. this book really shows you the true character of a soleh man and solehah woman.

ikan said...

wah..korang dah khatam banyak buku dia... kagum aku...

nanti i calling2 sapa ada stok buku dia yg lelain...thanks 4 the info...

ye la.. buku dia buat aku pikir yg aku ni banyak kena berubah...heheheh
pelan pelan la kan...hehhe

Anonymous said...

Pembetulan kesilapan, DiAtas Sejadah Cinta tu Himpunan Cerpen2 cinta orng alim..yg ni tak abih baca lagi.. Yg di maksudkan BEST tu adalah Ketika Cinta Bertasbih 1 dan 2. Next buku ialah Dalam Mihrab Cinta. Jom la baca...

Anonymous said...

sungguh ketinggalan saya ni mate.. tak tau ayat2 cinta.. tak tau satu pun buku kang abik tu.. huhuhu.. hena sungguh bile ketinggalan gini...

ikan said...

thanks yusmi 4 the info...

mate, itu yg saya rasa b4... tak per..take your time.... ketinggalan bab ni...bab lain kedepan...heheheh

Norae said...

Salam Dd,

Selamat Hari Raya Korban.. AAC.. ntahle, belum 2 muka surat aku baca, terus tertido.. hiks..agaknya jiwa aku nie tak berapa sentimental, cuma aku suka sangat ngan lagu Rossa tu..

Anonymous said...

Dd... aku tak tengok movie and tak baca buku tu lag. but heard a lot of ppl talking about it. Alamak... tertinggal boat habis..

azura ahmad samsudin said...

KAlau rajin, bacalah jugak The Missing Pieces I & II karangan Fatimah Busu. best.. details camne perempuan melayan suaminya..

rajinlah melayar Ujanailmu.com.my, banyak novel melayu yang best.

DeLinn said...

ya ampunnnnn

aku baru beli buku tu dek kerana ayu dok promote banget, disamping bak kat ko la didi, ppl talks louder about it.

Namun begitu, aku belum habis baca, baru sikit aje, dan aku stop (kerana tuntutan tugas lain yg lebih penting, cewahhh) dan belum bersambung2 lagi pun hehehe.

Mungkin aku belum terkena renjatan letrik AAC, huhu

hisyamrahman said...

aku pun dah baca dd...baca bismillah...jhehehehe...

PerantauSepi1306 said...

fuiyohhhh cayalah u ols ni leh lagi baca novels nowadays... :D gud 4 U

hmmm me... i tried.... a few time to get a novel book and get it done with tapi ntahlah mcm dah lost interest oready in novels nowadays..